De St. Bonifaciusschool

Elke dag als ik naar school toe ga, sta ik steeds weer te turen
naar die hoge muren.
Dan kom ik op dat grote plein, waar kinderen aan het spelen zijn.
Dit is pas het begin, we gaan de school nu in.
We komen dan in twee gangen, waar mooie tekeningen hangen.
Dan kom je bij de grote trap, daar ga ik twee treden tegelijk op in één grote stap.
En dan bij de laatste tree splitst de trap zich in twee.
Dan kom je bovenaan
daar zie je op iedere deur staan
dit is groep vijf en dit groep zeven - daar gaan we naar binnen ... even.
Een klas met een heel hoog plafond
en de grote gele zon danst met de wolken samen, dat zie je door de mooie grote ramen.
Elke keer als ik kom in de hal
ga ik bedenken waar die oude trap naar toe leiden zal.
Overal in het schoolgebouw waar je dan ook zoeken zou, vind je wel verstophoeken.
Ze zouden je uren moeten zoeken
voor ze je kunnen vinden
daarover hoef je je niet op te winden.

Maar het schijnt dat deze mooie school verdwijnt.

Dichter(s): Birgit van Zwicht

Locatie: Kloosterland 5, Wassenaar, Nederland

Taal: Nederlands

Datum geplaatst: 6 juli 2017

Relatie met locatie: Het gedicht gaat over deze school en is geschreven in 1997 door en leerling van groep acht, toen het ernaar uitzag dat dit schoolgebouw gesloopt zou worden. Dat is gelukkig niet gebeurd, de school is opgeknapt en is nu een Rijksmonument. De R.K. Sint Bonifaciusschool is in 1917 gebouwd in de stijl van de ‘Nieuwe Haagsche School’ naar een ontwerp van de Haagse architect Co Brandes in samenwerking met architect Wouters.

Initiatiefnemer: Stichting Poëzieroute Wassenaar

Opmerkingen of wetenswaardigheden: Birgit van Zwicht schreef dit gedicht toen zij 10 jaar was. Zij heeft dit gedicht onthuld en heeft inmiddels twee kinderen, die voor deze school staan ingeschreven. Zij is zelf verloskundige in het LUMC en is bezig met haar promotieonderzoek.

Naam invuller: Mieke van den Berg

Terug naar overzicht
Vind je dat er informatie over dit gedicht ontbreekt? Stuur een mail naar info@straatpoezie.nl met de titel en locatie van het gedicht en de aanvullende informatie.